Zincafé

In samenwerking met de Damiaan-parochie wordden er 6 oecumenische lezingen georganiseerd in het zogenaamde Zincafé. Gastsprekers houden vanuit verschillend perspectief een zinnige lezing die gekoppeld is aan het jaarthema Bezieling.

Data 12 september: Ingrid van Neer-Bruggink - 'Augustinus inspireert'
10 oktober: Pauline Wesenman - 'Ziel zoekt zin'
14 november: Greet de Boer - 'Wat bezielt jou?'
9 januari: Frank Bosman - 'Zingevingscowboys'
20 februari: Piet Jeuken - 'De zin van BijnaDoodErvaring'
12 maart: Jan Vogels - 'Beziel leven'
Tijd 19:30 (!) - 21:30u
Plaats sept. t/m nov. 2023
  Kaulenzaal, Bethlehemkerk (ingang Valkstraat)
jan. t/m maart 2023
  de Ark, Dorpsstraat 27A, Stiphout

De sprekers en lezingen

Ingrid van Neer-Bruggink : ‘Augustinus inspireert’ (12 september)
Een kunsthistorische presentatie over de spiritualiteit van Augustinus en de Orde der Augustijnen.

Pauline Weseman: ‘Ziel zoekt zin’ (10 oktober)
Wat als alles waar je in geloofde je niet helpt wanneer het eropaan komt? Pauline Weseman komt na het verlies van haar man in een geloofscrisis. Alles begint te schuiven. Ze gaat op zoek naar de contouren van een nieuw christendom, buiten de gebaande paden.

Greet de Boer: ‘Wat bezielt jou?’ (14 november)
Bij ieder mens is een diepe behoefte aan bezieling. Want wanneer we leven naar wie we werkelijk zijn (bezieling) dan voelt dat als een zinvol leven. Maar hoe komt je daarachter? Hoe weet je wat jou ten diepste beweegt? Deze vragen staan centraal in de lezing “Wat bezielt jou?” die door geestelijk verzorger Greet de Boer wordt gegeven. Zij gaat samen met jou op zoek naar belangrijke drijfveren (waarden) die jouw leven inhoud geven. Door middel van een moreel beraad wordt een eerste aanzet gegeven in deze zoektocht.

Frank Bosman: ‘Zingevingscowboys’ (9 januari)
‘Zingevingscowboys,’ zo noemt de bekende cultuurtheoloog Frank Bosman de onafzienbare rij van goeroes, coaches en geluksprofeten die de zingevingsmarkt overstromen op zoek naar geld en faam. In deze workshop gaat Bosman kritisch in op dit verschijnsel.

Piet Jeuken: ‘De zin van BijnaDoodErvaring (BDE)’ (20 februari)
Naar schatting 4 % van de bevolking krijgt ooit een bijna dood ervaring, één op de 25 mensen. Wat ervaren ze precies, wat betekent het voor de rest van hun leven.
Veel meer mensen merken er iets van in hun omgeving. Hoe gaan zij ermee om? Daarover gaat Piet Jeuken met u in gesprek, op zoek naar uw eigen ervaringen.

Jan Vogels: ‘Bezield leven’ (12 maart)
Jan houdt ervan om elkaar uit te dagen om je met hart en ziel toe te wijden aan datgene waartoe jij je geroepen voelt.
Met hart en ziel - bezieling - daar draait het om. Dat maakt het leven zinvol. De moeite waard om daar samen een poos bij stil te staan.

Greet de Boer: geestelijk verzorger / zingevingsconsulent bij GGZ Oost Brabant en heeft een eigen praktijk “De Verbeelding” waarin zij cliënten begeleidt met zingevingsvragen.

Frank Bosman (1978): cultuurtheoloog verbonden aan de Faculteit Katholieke Theologie van de Tilburg University.

Piet Jeuken: Piet heeft een professionele achtergrond gedurende een kleine 30 jaar in ontwikkelingssamenwerking, arbeidsverhoudingen en binnenlands bestuur. 25 Jaar geleden keerde Piet zijn aandacht naar binnen met de oprichting van zijn bedrijf O-LENG, samen met zijn vrouw Willie Roncken (www.o-leng.nl). O-LENG  is de afkorting van Onderhoud Lichaam en Geest, gericht op persoonlijke ontwikkeling.

Ingrid van Neer-Bruggink werkt sinds 2023 parttime als coördinator familiepastoraat in de Lambertusparochie Helmond. Daarvoor werkte ze meer dan 25 jaar op het Augustijn Instituut als bibliothecaris, hoofdredacteur en contactpersoon voor Augustinus en augustijnse spiritualiteit.

Jan Vogels: Jan Vogels was actief als onderwijzer, in onderwijsbegeleiding en 19 jaar lang als pastoraal werker in Helmond. Sinds 2011 is hij met emeritaat. Rode draad in al zijn activiteiten is om elkaar uit te dagen om je met hart en ziel toe te wijden aan datgene waartoe jij je geroepen voelt.

Pauline Weseman (1972): journalist, docent, religiewetenschapper, zielzoeker